Pieter Verhoeven
Home > Actueel
actueel
18-11-2019
Verbinding verbroken?!!?!
06-08-2016
Het ongemak van BRAAFheid
05-04-2016
Meer Meesters: hoe krijgen we dat voor elkaar?
05-04-2016
Eigenaarschap: het leren is van mij!
05-04-2016
Blije Gup
09-10-2014
Pizza Speciaal
30-03-2014
Wat werkt nou echt?
14-03-2014
De cirkel doorbroken, de cirkel rond....
13-03-2013
De wet van de minste weerstand
06-01-2013
Payroller: de passerende en gepasseerde professional in het onderwijs
09-09-2012
Zullen we eens opnieuw beginnen?
18-08-2012
Interim-traject op OBS 't Ravelijn in Ravenstein
07-08-2012
Nieuwe verbindingen

De wet van de minste weerstand

13 maart 2013

 “De intelligentie van de natuur werkt moeiteloos…..onbekommerd, harmonieus en liefdevol”. Dit is een van de zeven spirituele wetten van succes  (Deepak Chopra). Waarom passen we deze wet niet nadrukkelijker toe op het onderwijs aan jonge kinderen? Waarom blijven we eenzijdig aan de grassprietjes van taal en rekenen trekken? Het gras gaat er niet harder door groeien.

Madelief, mijn kleindochter van 5, zit op dansles. Ze vindt het niet echt leuk. Ze moet de pasjes van de juf nadoen, terwijl ze zelf de mogelijkheden wil ontdekken vanuit het vrije bewegen.  Ik hoorde het verhaal van een kleuter van 6 die met een boos gezicht door de gang van de school liep. De juf had haar weggestuurd omdat ze de opdracht niet wilde uitvoeren zoals de juf het had bedacht. De reactie van het kind sprak boekdelen: “Ze moet niet denken dat ik HAAR werkjes doe!”

Het is ontegenzeglijk dat goed onderwijs in taal, rekenen en lezen heel belangrijk is. Onze snel veranderende samenleving vraagt een goede taalbasis en als rekenen helpt om het denkvermogen van kinderen te ontwikkelen, dan moeten we daar zeker ruim aandacht aan besteden. Ik kom echter op scholen waar de kinderen inmiddels bijna uitsluitend met deze vaardigheden bezig zijn omdat de school daar immers ook op wordt afgerekend. Maar hoe zit het met andere vaardigheden van het kind, die het nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren in de wereld van straks? Sterker nog, het gaat niet om kennis, maar om een basishouding die nodig is om een bijdrage te leveren aan de wereld van straks. Daarvoor zullen de kinderen van nu (dus de volwassenen van straks) problemen op moeten lossen waarvan we het bestaan nu nog niet eens kennen.

Leren we onze kinderen samen werken en samenwerken? Leren we ze om de ander goed te begrijpen  en om goed begrepen te worden? Om te geven aan de ander, om te geven om de ander? Leren we de kinderen om niet bang te zijn voor problemen? Om onbekommerd te zijn? Of horen ze vooral de constante vertaling van de nieuwsfeiten van alledag die gaan over sombere economische vooruitzichten? Horen we ook wat voor mooie, nieuwe inzichten daar uit voortkomen, die ons helpen om in het volgende tijdperk minder afhankelijk te zijn van consumptie?

Wat zou het mooi zijn als we de natuur weer wat meer haar moeiteloze werk zouden laten doen, ook in het onderwijs. Dat is niet de weg van de minste weerstand, maar de wet van de minste weerstand.

Copyright © 2018
Pieter Verhoeven

Website door LaatR.IT
Home
Actueel
Profiel
Partners
Referenties
Interim Management
Coaching
Schoolcultuur
Imago-ontwikkeling
Integraal kindcentrum
Contact

Disclaimer
Privacyverklaring
Inloggen