Pieter Verhoeven
Home > Actueel
actueel
18-11-2019
Verbinding verbroken?!!?!
06-08-2016
Het ongemak van BRAAFheid
05-04-2016
Meer Meesters: hoe krijgen we dat voor elkaar?
05-04-2016
Eigenaarschap: het leren is van mij!
05-04-2016
Blije Gup
09-10-2014
Pizza Speciaal
30-03-2014
Wat werkt nou echt?
14-03-2014
De cirkel doorbroken, de cirkel rond....
13-03-2013
De wet van de minste weerstand
06-01-2013
Payroller: de passerende en gepasseerde professional in het onderwijs
09-09-2012
Zullen we eens opnieuw beginnen?
18-08-2012
Interim-traject op OBS 't Ravelijn in Ravenstein
07-08-2012
Nieuwe verbindingen

Eigenaarschap: het leren is van mij!

5 april 2016

Ik liep eens op een basisschool door de gang.  Bij een kleuterklas zag ik een klein meisje zitten. Ze zat naast de klassendeur op een stoeltje. Ze keek strak naar beneden. Ik ging door de knieën en keek haar aan.  “Ik zie dat je boos kijkt! Waarom zit je hier op deze stoel?” Haar antwoord was duidelijk: “De juf moet niet denken dat ik HAAR werkje doe!”

Even later ontdooide ze en vertelde me dat ze Eva heette en zes jaar was!

Typisch een voorbeeld van eigenaarschap. Eva wilde zelf bepalen wat ze wil leren.

We willen graag dat kinderen zich verantwoordelijk gaan voelen voor hun eigen ontwikkeling, voor hun eigen leren. Aan de ene kant komt ons het niet zo goed uit als een kind niet doet wat wij willen. Anderzijds vinden we het lastig om kinderen in ‘de juiste stand” te krijgen en ze te motiveren.

Het is duidelijk dat we dat niet zo maar even ‘ombuigen”. Dat is een proces. Maar dan wel een onvermijdelijk proces. Een proces dat in de kleutergroep begint bij eigenwijsheid van kinderen in het maken van eigen keuzes. Een proces waarbij de kleuterleerkracht de kinderen uitdaagt in een rijke leeromgeving. Maar ook een proces bij de oudere kinderen, waar we ze eerst iets moeten afleren wat we ze eerder hebben aangeleerd, namelijk braaf zijn - luisteren naar de leerkracht -  geen eigen initiatief tonen! En dan moeten wij de kinderen weer iets nieuws aanleren waarbij wij onszelf iets moeten afleren, namelijk “zeggen dat we eigenaarschap willen, maar ondertussen toch zelf willen bepalen wat een kind doet, op welk moment en liefst nog op welke manier”. We moeten weer leren om er vertrouwen in te hebben dat  kinderen willen leren.

Dit soort dingen leer je uiteindelijk met vallen en opstaan, door er met elkaar over te praten. In de eerste plaats met de kinderen zelf, maar ook met u als ouders.

Wie wil nou niet mede-eigenaar zijn van zo’n mooi proces? Het leren is van ons samen!

Copyright © 2018
Pieter Verhoeven

Website door LaatR.IT
Home
Actueel
Profiel
Partners
Referenties
Interim Management
Coaching
Schoolcultuur
Imago-ontwikkeling
Integraal kindcentrum
Contact

Disclaimer
Privacyverklaring
Inloggen